NMK Esbaco en Fresh Monkeys stelden de volgende vraag aan de 1e jaars studenten: ontwikkel een innovatieve foodbar voor specifieke doelgroepen met gezondheid en duurzaamheid als rode draad. En daarbij ging het om het gehele proces, van persona’s definiëren voor je doelgroepen, concept en recept ontwikkeling, design van de verpakking, wat moet er allemaal op een etiket qua wetgeving, het verpakken van het eindproduct met de nieuwe flowpack machine die recent is aangeschaft door NHFood. En uiteindelijk het eindresultaat presenteren aan een jury.
Gastlessen van diverse experts van NMK Esbaco (productontwikkeling en kwaliteit) en Fresh Monkeys (marketing en design) hielpen de studenten in het proces. Het stellen van de ‘waarom vraag’ en ‘kan het ook nog anders’ vragen door de experts van de bedrijven als de studenten bezig zijn met een gedeelte van de opdracht, stimuleerden de studenten in hun onderzoekende houding. Daarnaast hadden de docenten een belangrijke rol, ook zij moeten een andere houding aannemen om de studenten te begeleiden in hun eigen denkproces en vragen.
Kenmerken van een onderzoekende houding die werden geobserveerd waren:
De komende tijd wordt in het practoraat verder onderzocht hoe alle kenmerken van een onderzoekende houding kunnen worden gestimuleerd bij studenten én hoe we verwerken in het curriculum.